De Merkarchitect – Leonie Haas De Merkarchitect – Leonie Haas

5 FUNDAMENTEN VOOR EEN EFFECTIEF LOGO

Volgende

Dé droom van iedere ondernemer. Een doelgroep die aan één blik genoeg heeft om je te herkennen. Die weet wie je bent, wat ze aan je hebben en waar je onbewust top of mind bent. Resultaat? Verkoop en loyaliteit. En het fijne is, dat is voor ieder bedrijf haalbaar! Het enige wat je nodig hebt is een effectief logo. Ik deel graag 5 fundamentele uitgangspunten waarmee je dat bereikt.

 

1. KLOPPEND, ALS EEN HART VANUIT DE INHOUD

Ok, ‘het enige wat je nodig hebt…’ is iets te eenvoudig gezegd. Alles begint namelijk met een ijzersterke merkidentiteit, het hart van de organisatie. Wat hieruit voortvloeit is onder andere een effectief logo. Kloppend vanuit de inhoud. Vraag een creatief dus niet om een logo te ontwerpen, zonder vanuit de inhoud het fundament te doorgronden. Zonde van jouw geld en van zijn tijd, want daar wordt niemand gelukkig van.

Ken je merkidentiteit. Dat wil zeggen, je missie en visie, kerncompetenties en waarden, merkpersoonlijkheid, merkvoordelen en doelgroep en je onderscheidende factor én je merkessentie. Ken dit niet alleen, maar zorg ook dat dit verweven is in je hele bedrijf; dat het leeft als een DNA en alles en iedereen het waarmaakt. Is dit op orde? Ga dán pas nadenken over een logo. Is dit niet zo? Schakel dan een merkspecialist in voor een werksessie en houd het geld voor een logo ontwerp nog even in je zak.

EURIB, brandkey, merkidentiteit

2. EENVOUDIG MET FOCUS, DUS TE ONTHOUDEN

Goed, als de inhoud is getackeld komen we bij de uitvoering van het logo. Maak keuzes, focus is kracht! En het brengt rust. Kies één kernboodschap, waarin je een element uitlicht – bijvoorbeeld het resultaat voor de klant, je onderscheidend vermogen. Het visueel vertalen ervan is dan ook een stuk makkelijker. Iets wat eenvoudig is, is goed te onthouden. En dus effectief. Denk aan het logo van Nike. Eenvoudig en sterk. De ‘swoosh’ is de ultieme eenvoudige verbeelding van de gekozen focus ‘just do it’ in combinatie met de beweging en snelheid waar het sportmerk voor staat.

logo Nike

3. VISUEEL STERK, DUS HERKENBAAR

Het element eenvoud hangt nauw samen met de visuele kracht van een logo. Hoe sterk een logo is wordt via de eenvoud uitgewerkt in de elementen ‘beeld’, ‘woord’ en ‘kleur’.

• Via het beeld- en/of woordmerk wordt de kernboodschap van het merk gevisualiseerd. Leesbaar en eenvoudig. Een kleine verrassing, subtiel en effectief, brengt een glimlach bij de oplettende kijker. Voor de onbewuste kijker (de meeste mensen uit je doelgroep) zorgt dit voor een positief gevoel en blijft het logo hangen.

• En dan kleur; Heineken-groen, KLM-blauw…iedereen weet wat je bedoelt. Kleur is een interessante discussie. Ik heb eens een klant gehad die voet bij stuk hield dat het logo oranje moest zijn, want dat vond hij een mooie kleur. Tja…natuurlijk is het belangrijk dat de ondernemer erachter staat. Maar de ondernemer is niet altijd gelijk aan de merkidentiteit van een bedrijf.

kleurenpsychologie, huisstijl, logo, branding, leonie Haas

Kleur – en eigenlijk de hele wereld rondom merken – is niets anders dan psychologie. Kleuren roepen (on)bewuste associaties en emoties op. Het is dus belangrijk dat je je hier bewust van bent en inspeelt op de juiste merkassociaties en gewenste emoties. Ga uit van de kleurenpsychologie die aansluit bij je merkidentiteit.

• Binnen de visuele context is het tot slot belangrijk om onderscheidend te zijn. Dat kan al door de kleine verrassing waar ik het eerder over had. Kijk naar concurrenten. Doe dit om te weten wat er al gedaan is en wat je niet moet doen. En kijk naar andere markten voor ideeën. Ga uiteindelijk vooral uit van je eigen kracht! Dat is onderscheidend en maakt het herkenbaar en memorabel. Zoals de pijl van FedEx. Een verrassend element en o zo effectief uitbeeldend waar zij voor staan.

fedex logo

4. FLEXIBEL – TOEPASBAAR EN TIJDLOOS

Naast inhoud, vorm en visuele uitwerking is ook flexibiliteit essentieel.
Enerzijds heb ik het dan over de toepasbaarheid van een logo. Een logo moet schaalbaar zijn. Dus goed werken op een billboard en ook op een pen. Daarnaast moet het geschikt zijn voor verschillende mediadragers. Online en offline.

Anderzijds betekent flexibiliteit dat een logo tijdloos is, tot op zekere hoogte. Ja, een logo is het gezicht van je merk en moet je niet continu veranderen. Je identiteit is als het goed is een vaststaand iets. Een logo mag dynamisch zijn mits het de herkenbaarheid behoud (Google). Sowieso moet het flexibel genoeg zijn om met kleine aanpassingen herkenbaar te blijven.

Het logo hoeft niet per se 20-30 jaar mee te gaan. Tijden veranderen en organisaties veranderen. Dat de identiteit hetzelfde blijft, maar bijvoorbeeld een strategie verandert kan leiden tot een rebranding, zoals bij luchtvaartmaatschappij Transavia.

Deze verandering maakte ik zelf mee toen ik daar werkte. Zij maakten de omslag van een ‘vakantie-charter maatschappij die middle of the road’ was, naar een lowcost ‘digital’ maatschappij die de bewuste reiziger, ook zakelijk, aanspreekt. Daarbij behielden zij hun unieke vriendelijke karakter. De kleuren bleven min of meer gelijk, het logo vereenvoudigde en de huisstijl zit vol kleine verrassingen die een glimlach teweegbrengen. Zoals in de iconen op de buik van het vliegtuig, de woorden welkom in 15 talen naast de entreedeur op het vliegtuig en de ‘connector’ in de T van het logo die symbool staat voor verbinding in meerdere opzichten. Een logo moet dus tijdloos in de basis zijn en flexibel genoeg om met veranderingen om te gaan.

Transavia rebranding door Studio Dumbar

5. TIJD, VOOR KWALITEIT

Last but zeker not least….een effectief logo ontwikkelen kost tijd! Het is een proces, vergt onderzoek, inzicht, vele schetsen, tussentijds overleg en aanpassing. Creativiteit komt niet op commando. Net zoals dat het tijd kost de herkenbaarheid en top of mind positie te verdienen bij je doelgroep. Investeer daarin. Het is een belangrijke basis, die bijdraagt aan de toekomst van je bedrijf, mits goed uitgevoerd.

Oja, en tijd – en expertise! – kosten geld. Iemand die wel even een logo’tje voor je ontwerpt voor 300 euro? Ik zou twee keer nadenken, dat is onmogelijk als je kwaliteit wilt. En dat wil je, als de continuïteit van je bedrijf je lief is. Bekijk deze humoristische doch ware boodschap.

Investeer in een goed logo dat bijdraagt aan de continuïteit van je bedrijf

Het doel van een logo is dus een herkenbare identiteit samenvatten, die uitstraalt waar je voor staat en blijft hangen. Je bereikt dit door vanuit je merkidentiteit te komen tot eenvoud en focus. En dit te vertalen in een visueel sterk logo via beeld, woord en kleur, wat flexibel genoeg is om met veranderingen om te gaan. Een logo is een investering die bijdraagt aan verkoop en loyaliteit bij de doelgroep. Nieuwsgierig hoe een visueel vertaler met achtergrond als merkspecialist je kan helpen?

Leonie Haas – visueel vertaler & merkspecialist
Leonie Haas Illustration & Design
www.leoniehaas.nl

Volgende Deel deze blog

More Posts